fredag, oktober 19, 2007

Piccata

Blev sugen på piccata. Piccata serveras normalt med saffransris men jag tog en GI variant utan ris Broccolin kommer från Tygelsjö via Mossagården och är minst sagt alldeles underbar för att citera en känd disneyfilm!
Jag har en liten egenhet när det gäller piccata som jag knappt vågar nämna i en foodblogg .....men jag gillar att göra mi piccata på färdigriven parmesanost, de sorten som man inte skulle drömma om att servera till pastan. Nu blev det inte så utan jag tog Konsums KRAV märkta som enligt min smak är den bästa!
Köttet var inte kalv utan fläskkotlett som jag skar ren från benet och bankade ut. Banka ut i en plastpåse så slipper du köttslamsor i halva köket, jag använde en kombination av hammare på sidan och liten kastrull. Detta funkar jättebra med kycklingfilé.

Lika delar ströbröd och riven parmesanost blandas och peppras lite. Vänd fläsk/kyckling/kalvköttet i ägg och sedan i ost-brödblandningen. Stek i olivolja/smör och ät det nystekt med tomatsås och saffransris eller broccoli!

Etiketter: ,