fredag, augusti 10, 2007

Café de Paris smör

Tyckte du att det var mycket kryddor i Ras el Hanout härom dagen? Håll i dig! Receptet kommer från en gammal AoM troligen 70-tal och jag brukar byta ut smöret mot Lätta eller annat lättmargarin. Dessutom brukar det alltid vara något som inte finns hemma som jag brukar hoppa över.

Café de Paris skall vara en restaurang i Bryssel kanske och är känt för just detta aromsmör vars recept givetvis är hemligt. Första gången jag åt Café de Paris var på en Malmöutflykt med mina föräldrar när jag var ganska liten, jag kommer ihåg att det var på Caroli city och det var liksom ett öppet bås i restaurangen där man tillagade maten, jag kommer dessutom ihåg att mamma frågade om receptet men fick veta att det var just det; hemligt!

Jag brukar frysa in små förpackningar och gratinera baguetter med eller servera det till grillat eller stekt entrecote eller kyckling. Det förgyller det mesta!
250 g smör, eller lättmargarin
1 äggula
1,5 msk tomatpuré
1 msk fransk senap
1 msk finhackad gul lök
2 msk hackad persilja
1 msk hackad gräslök
1 msk hackad dill
1 tsk kapris
0,5 tsk grönpeppar
1 tsk timjan
1 krm salvia
1 krm dragon
1 krm rosmarin
0,5 pressad vitlöksklyfta
0,5 tsk konjak
0,5 tsk worcestershiresås
0,5 tsk paprikapulver
1 tsk citronsaft
1 krm curry
1 krm fyra kryddor
0,5 krm vitpeppar
0,5 krm svartpeppar
doft av cayenne
0,5 tsk salt

Låt smöret bli rumsvarmt. Mortla och hacka kryddorna. Det är enklast om man blandar allt utom smöret och sen rör det mjukt med en elvisp och tillsätter kryddsåsen.

Just idag blev det stekt entrecote med haricots verts med valnötter som jag är tokig i just nu.

Etiketter: ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Cafe de Paris är en restaurang i Geneve, som serverar en enda rätt, nämligen Entrecote med kryddsmör. Receptet på kryddsmöret är mycket riktigt hemligt.

4:07 em  
Anonymous Erik Nilsson said...

Om man inte vågar äta riktigt smör kan man lika gärna skippa entrecôten.

1:20 em  
Anonymous Micke said...

Restaurant Café de Paris i Geneve är fantastisk, första gången. Andra gången blir det liksom inte samma sak. Men se till att ha gott om plats i magen. Pommes fritesen är makalösa tillsammans med kött och smöret. Underbart gott!!!

10:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home