måndag, juli 09, 2007

Röda vinbär

Röda vinbär är klart underskattat tycker jag, jag äter dem gärna direkt från busken något jag aldrig skulle göra med svarta vinbär. Jag och brorsbarnen plockade av mammas/farmors buskar i helgen
Det blev ingen stor skörd men vi kokte saft på det vi fick.


Röd vinbärssaft
Lägg röda vinbären i en gryta, ta liiiite vatten i botten och koka på svag värme ca 15 minuter tills det saftar sig. Låt det sen självrinna i en silduk.
Mät upp saften och tillsätt 6 dl socker / liter saft. Koka upp, skumma noga. Häll på rena flaskor, korka dem och förvara svalt.
Vi höftade sockret eftersom saften i mitt föräldrahem fryses i små barnmatsburkar och vi har en åsikt om att det inte skall vara för sött.
Om man har mer röda vinbär än vi hade har jag ett bra recept på en sylt som med fördel användes till paté eller istället för lingonsylt till köttfärsrätter
Kryddig vinbärssylt
2,5 kg repade röda vinbär
1,5 kg socker
1 msk malen kanel
1 msk malda nejlikor
1 msk mald kryddpeppar
2,5 dl ättikssprit
Koka vinbären under lock i 15 minuter, tillsätt resten och koka utan lock i 30 minuter. Häll upp på rena burkar

Etiketter: , ,