torsdag, juli 05, 2007

Ugnsbakad fetaost

Det blev en liten mezetallrik till middag idag. Den ugnsbakade fetaosten har jag sett i flera tidningar senaste tiden. jag lånade Eja Nilssons bok "vardagsmat utan stress" som jag tycker verkar väldigt trevlig och bra. Filosofin är att man skall satsa på tillbehören för att variera maten. Massor med bra tips om hur man kan förenkla vardagsmaten och nåt som jag gillar, listor på bra saker att ha hemma ( det är små listor i den här boken ) De finns i massor av kokböcker och ger mig alltid en anledning att fylla på någonting... Det är nog därför jag ofta får för mig att jag skall äta mig ur skafferiet och inte köpa nya matvaror.

Nu var det ugnsbakad fetost. Jag vet inte...jag gillar fetaost och tanken med att kombinera den salta fetan med den söta frästa paprikan lät lockande, men när fetosten gräddades så försvann sältan på nåt vis, svårt att förklara, dessutom gick jag och slog lite balsamvinäger över allt för att få lite sting på det. Jag tror inte att jag kommer att göra det igen, jag har ett recept på Balsammarinerade paprikor som innehåller ungefär samma ingredienser men som är godare.
Vill du ändå testa kommer här receptet. Gör antingen foliepaket eller använd väldigt små portionsformar så du slipper flytta osten för det blir inte så vackert.

Ugnsbakad fetaost 4 p

250 g fetaost
2 paprikor, helst i olika färger
olivolja till stekning
lite oregano

gröna eller svarta oliver

Strimla paprikorna och fräs dem så de börjar mjukna. Skär fetosten i fyra skivor och lägg dem i formarna, lägg paprikafräset över och strö lite oregano över, lock eller folie på och in i ugnen 250 grader ca 15 minuter. strö lite oliver över

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Pillan said...

Råkade hamna på din blogg av en slump och gillar den mycket då jag hittar mycket goda saker jag vill smaka, speciellt denna ugnsbakade fetaost.

Mvh Pernilla

http://www.pillanolivetsgoda.blogspot.com

6:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home