lördag, juli 21, 2007

Mr Latte goes to Lebanon

Jag prenumererar på ICA kuriren till skolan men efter ett tag så går jag igenom dem och sorterar det jag river ut i tre högar, användas i undervisningen, textila idéer och mat at jaga själv. Förra försommaren hade de ett reportage om färskpotatis med lite recept bla hade Elias Alekeji som driver Lebanon Meza Lounge bidragit med två recept, ett på en libanesisk potatissallad och ett på potatisklyftor med zaatar, en krydda som jag älskar, den innehåller timjan, sumak och sesamfrön och jag har använt den till mycket men aldrig till potatisklyftor. Enligt receptet skulle man koka klyftorna och sen smått fritera dem i olivolja i en stekpanna för att sen strö zaatar över. Jag gjorde mina miljövänliga klyftpotatisar, de är miljövänliga därför att man använder både uppvärmningsvärmen och eftervärmen i ugnen.

Miljövänlig klyftpotatis 4 personer

600 g färskpotatis i ( i detta fall )
lite olivolja, eller mer
1 msk zaatar
Skala och klyfta potatisen, blanda den med olja och lägg på en plåt eller i en ugnsfast form, sätt in i kall ugn, sätt ugnen på 225 grader och stäng av den efter 20 minuter, låt potatisarna steka klart på eftervärmen. Salta och blanda med zaatar i detta fall.

Till detta skulle det serveras laban ochiar som är ungefär som tzatziki men utan vitlök:

Laban ochiar

4 dl tjock yoghurt
0,5 gurka, urkärnad (oops ) och fint tärnad
bladen från ett par kvistar mynta, hackade
0,5 tsk chilipeppar
2 msk olivolja
salt

Blanda samman alltsammans, salta och låt dra 1 timme i kylen


Tidigare på dan hade jag varit på Möllevångstorget och handlat. Jag brukar inte handla där men fick förmig att ta en tur och ta mig en titt på festivalen också som pågår nu. Jag köpte lite frukt och grönt bla haricots verts och tog till sist en tur in på Nanci bageriet för ett sesambröd.

Haricots verts med valnötter och (valnötsolja) olivolja

0,75 dl valnötter

salt till kokvattnet

350 g haricots verts, ansade

3 msk valnötsolja eller olivolja

grovmalen svartpeppar eller paradisfrön

Rosta valnötterna i ugnen, det tar ca 5 minuter och hacka dem grovt. Koka bönorna 4 minuter i väl saltat vatten typ kallsup. Häll av av vattnet och blanda bönorna med olja och hacket. Servera genast eller låt stå en stund. Jag hade inte valnötsolja hemma men skall göra ett besök på Oil and Vinegar för dethär var riktigt gott.

Till detta åt jag lammfärsbiffar som jag gjorde genom att bara blanda färsen med salt och malen svartpeppar,forma biffar och steka dem. Jag kände att lammfärsen kom till sin rätt på det här viset och det gjorde den. Färsen kom från lammet som bott med de lyckliga grisarna som jag bloggat om tidigare.

I Latteboken använde hon Paradisfrön vid flera tillfällen och påstår att de påminner om svartpeppar i styrka men med en nötaktig smak med ton av citrus. När jag googlade fann jag att de skulle påminna om kardemumma i smaken och att det fanns en amerikansk öl; summer ale, troligen Samuel Adams som hade denna som krydda så nu skall den inhandlas och testas. Är det någon som vet var man får tag i paradisfrön och vad de egentligen är för något, hör av er!

Etiketter: , ,