söndag, maj 13, 2007

Syltade apelsinskal

Jag har en längre tid sparat apelsinskal från mina ekologiska apelsiner som jag torkat. Enligt Vår Kokbok skulle det gå bra att göra det och sen blötlägga dem i ett dygn i kallt vatten och det funkade också. Sen gick jag över till Jan Hedhs variant på syltning. När jag var på föreläsningen i höstas sade han att om sockerkoncentrationen var för hög i lagen trängde den inte in riktigt i skalen. Här kommer en snabbversion av hur jag gjorde, utförligare beskrivning finns i hans marmeladbok.
Koka apelsinskalen i rikligt med vatten på svag värme tills de blir mjuka, känn med en liten kniv. Häll av vattnet skär bort det vita på skalen, sked rekommenderas men jag tyckte det gick enklare med en liten kniv, lägg sen apelsinskalen i en stor burk tillsammans med 1 uppskuren vaniljstång. Koka upp 6 dl vatten och 400 g socker, skumma och häll över apelsinskalen, låt svalna och förvara i kylskåp till nästa dag då du häller av spadet och tillsätter ytterligare 120 g socker, kokar upp, skummar slå över, kyla osv, gad 3 gör du lika dant, dag 4 tar du 140 g socker och dag 5 kokar du upp skalen och lagen med 120 g socker och 75 g honung. Häll det nu på burkar, förslut och förvara i kyl när de kallnat.
Eftersom jag skulle på picknick konsert tog jag och skar 2 skal i strimlor och doppade i mörk choklad ( kommentarer överflödiga!) Nästa helg skall jag ha fikabröd till ridningen, det kommer att bli Ambrosiakaka!
OBS att bilden är tagen dag ett, de ser annorlunda ut nu. Det är vid såna här projekt som man vill ha doftdata!

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hejsan... hittade hit när jag googlade efter en apelsinbild (fast gjorde en egen till slut istället föe att fråga om jag fick "låna" din) Tyckte det var intressant läsning om att syltning av dina skal. Jag kör den grekiska varianten där ju mer vitt ju bättre. I grekland syltar man även valnötter innan de blivit hårda, gudomligt gott.

Tack för titten och infon sockerhalten.

6:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home