onsdag, januari 10, 2007

Sapere i teori och praktik

Jag har haft lite undervisning i sapere både igår och idag. Sapere är en metod som kommer från Frankrike och har kommit till Sverige genom Carl-Jan Granquist. Det handlar om att man skall få barn att våga smaka på mer mat genom att träna deras sinnen.
När vi pratade om synsinnet sade jag att man skall försöka undvika samma form på maten som tex köttbullar, ärter och kulpotatis.
När jag efter lektionen stoppade in min matlåda i mikron var jag tvungen att skratta, där låg köttbullar, gröna ärtor, cocktailtomater och ris!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visste inte att det hette så men praktiserar det så ofta det går. Min devis är också att inte samma ingrediens ska ingå i flera rätter om man har meny och inte i samma saker på tallriken om man har bara en rätt. Samma form försöker jag också undvika. Nu fick jag också en idé till ett inlägg om en middag som jag ätit. Tack!!!

11:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Missförstod väl lite vad själva begreppet betyder. Slog lite och hittade en kurs på Örebro universitet. intressant ändå.

12:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home