tisdag, januari 02, 2007

Coq au vin

Jag lagade coq au vin igår. Det är en av mina favoritkycklinggrytor .
Detta är ett mycket ungefärligt recept, se det mer som vägledning

1 kyckling i bitar eller motsvarande mängd delar
0,5 pkt bacon, i mindre bitar
1 liten gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta
mjöl att panera kycklingen i
Smör/margarin att steka i
Rödvin, kanske 1 flaska
1 hönsbuljongtärning
2 lagerblad
svartpeppar
små hela champinjoner
shalottenlökar, skalade

Dra skinnet av kycklinbitarna och "rensa" dem lite, vänd dem i vetemjöl.
Fräs bacon, lök och vitlök i en gryta så det får lite färg.
Bryn kycklingbitarna i matfett i en stekpanna och lägg dem sedan i grytan. Häll på rödvin så det täcker, tillsätt lagerblad, svartpeppar och hönsbuljong. Låt puttra tills kycklingen är klar. Tag upp kycklingen och red av såsen med lite vetemjöl.
Bryn champinjoner och shalottenlök i stekpannan och tillsätt det i såsen, låt det puttra så löken blir klar. Tillsätt kycklingen och strö persilja över vid serveringen.
Mängden champinjoner och shalottenlök kan man variera beroende på hur "göttig" man vill ha såsen. Servera med ris.
Jag brukar rensa rester av kycklingen och servera dem med såsen till pasta.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej hej och god fortsättning.
Tuppgryta är utmärkt. Jag gjorde det mycket förr när jag hade egen hönsgård och därmed kunde få tuppar och höns värda namnet. Då brukade jag blanchera baconet en aning innan den gick i grytan så att inte allt smakade tjärad ladugårdsvägg.

7:31 em  
Blogger Karin said...

Nu gillar jag rökt smak, men om man inte gör det kan man ta rimmat bogfläsk istället.
Jag köper gärna majskyckling från en uppfödare på Bjärehalvön som jag inte kommer ihåg namnet på, fast jag vet inte om jag skulle dränka den kycklingen i rödvin...

10:03 em  
Blogger Karin said...

Sidfläsk skall det vara

1:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home