måndag, januari 08, 2007

Polska svamp och surkålspiroger

Det var äntligen dags att testa de polska pirogerna. Jag följde Katarinas recept men hade lite mer vatten i degen som jag gjorde i min matberedare. Till fyllningen tog jag halva mitt paket med torkad svamp dvs 20 g. Jag tyckte väldigt mycket om fyllningen och skulle kunna tänka mig att äte den som en grönsaksrätt till tex kött av något slag. Degen var lätt att kavla ut och så här såg pirogerna ut innan kokning:

och så här efter:

Det är inte piroger som vi kanske föreställer oss piroger, dvs bröd med fyllning utan mer som fylld pasta och syran från kålen och svampsmaken gör dem trevliga att äta. Jag hoppade över det smälta smöret.
Känner du dig pysslig gör alltsammans, testa annars att göra bara fyllningen.

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Karin said...

När jag ser översta bilden så kommer jag ihåg att förutom att silikona i köket borde jag köpa nya skärbrädor. Man köper den på metervara på tex Bauhaus eller så finns det lösa tom med sån här vit plast på som går att ta av och diska.

5:53 em  
Anonymous Anonym said...

Har länge drömt om att få ett sån't här recept. DU kan inte ana vilket lyckligt leende som just nu breder ut sig framför datorn.=)

9:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Karin,
Du skrev en kommentar till Kinna att du vill ha Fem asiatiska kök. Jag har den, den är bra men jag har den egentligen redan (uppdelad på andra böcker). Jag har tittat i den men den är inte varesig köksskadad eller skadad på annat sätt. Du kan få köpa den av mig för, förslagsvis, halva vad jag köpte den för ellre så. Jag köpte den i november.

12:16 em  
Anonymous Anonym said...

Om du vill alltså :).
Du får självfallet säga nej och så är det inget mer för det men min bokhylla bågnar.

12:17 em  
Anonymous Anonym said...

Låter intressant de där!

Du har en utmaning på min blogg. :)

1:03 em  
Anonymous Anonym said...

Då har jag lagat pirogerna och de blev jättegoda, men inte så snygga som dina så att de platsar på bild.

3:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home