fredag, januari 05, 2007

Nyårslöfte nummer 8

När jag flyttade in i min lägenhet hade jag stora planer att göra om köket och en sak jag ville ha var ett skafferi med utdragbara lådor så man såg vad som fanns längst in. Nu blev det budgetvarianten med målning, tapetsering och nytt kakel och det är inget jag ångrar.
Jag kommer ihåg att jag frågade en köksleverantör om man kunde använda deras inredning i ett tex. IKEA kök och försäljaren blev tyst tittade på mig och sade: - Detta är Marbodalkök, inredningen är gjord för det köket.
Men jag funderade vidare och för några nummer sedan var det ett reportage i Olive ( tror jag). En engelsk mästerkock hade gjort om sitt kök, behållt de gamla stommarna och låtit specialtillverka utdragbara lådor hos en lokal snickare. Detta ligger inte inom räckhåll för min ekonomi insåg jag, men jag kanske skulle testa IKEAs lådor ändå, och efter att ha skrivit listan igår tog jag fram måttbandet idag och begav mig sen till IKEA (och att folk skulle ha dåligt med pengar efter jul verkar vara en myt...)
Det skiljde 2- 3 mm så jag köpte en låda för att testa och det funkar! Jag fick borra ett nytt hål för andra skruven och sen måste jag slipa ner lite av virket i dörren så att lådan går ut bättre. Det beror på att dörren inte går att öppna helt eftersom skafferiet är närmast fönstret. Så nu skall jag börja byta ut hyllor vartefter


Före såg det ut som ovan och efter som bilden nere. Jag måste dock ta bort glidskenorna och ta bort de gamla hyllskenorna.
På IKEA hade de en tjock plexiglasdörr som var en ungefär halv skafferidörr, jag känner inte att jag har något behov av den, så snygga är inte mjölpåsar!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har gjort samma grej hemma fast använt IKEAs trådbackar på glidskenor, finns i 40, 50 o 60 cm tror jag. De passade i vårt "antika" kök, fast vi fick ju borra hålen själva och så.
Men vilken revolution! Nu har jag inte längre 4 olika paket potatismjöl bara för att att jag köpt nytt när jag inte hittat de gamla.

8:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home