fredag, december 29, 2006

Polska äppelplättar

Malmö invandrarförvaltning gav ett okänt år ut en bok som heter "Med dofter från hela världen" Den finns med två omslag och brukar kunna hittas i affärer som säljer begagnade böcker. Boken är jättetrevlig och innehåller reportage om olika människor som kommit till Malmö, blandat med recept och lite uppmaningar att utforska Möllevångens affärer.
I boken finns det 3 polska recept, förutom äppelplättarna, tomatsoppa med nudlar och en katrinplommon och mandelkaka.
Jag har ätit äppelplättar tidigare då jag hade en elev som gjorde det för några år sedan, han rev äpplena vilket jag också gjorde, jag tillsatte också lite salt i smeten och serverade rårörd blåbärskompott till istället för gräddfilen som rekommenderades. När Oskar stekte dem tror jag att vi åt dem med händerna vartefter de blev klara.
De är helt OK men når inte upp till Nigellas ricottaplättar ( jag har ricotta i kylen också )

Äppelplättar ca 2 port

1 ägg
1 dl filmjölk
2 dl mjöl
0,5 tsk salt
3 äpplen

Blanda ägg och filmjölk och rör ner mjöl och salt. Riv äpplena grovt och rör ner dem i smeten, klicka smeten i stekpanna och stek dem gyllenbruna på medelvärme. Pudra rikligt med florsocker över och servera med sylt eller gräddfil.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Vilket påminner mej om att jag också har ricotta i kylen... (Jag måste prova äppelplättarna nån gång också.)

8:30 em  
Blogger j said...

äppelplättar, vad gott!

2:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home