onsdag, december 27, 2006

Polsk mat

När jag var ungefär 12 år bestämde mina föräldrar att vi skulle åka på semester till Polen. Det var en mycket annorlunda semester, Polen var mycket fattigt och jag kommer speciellt ihåg ett ställe vi låg på ( vi campade ) som samtidigt var en sommarkoloni för barn. Det var fruktansvärt smutsigt och helt annorlunda mot vad jag var van vid efter att ha campat i Tyskland, Frankrike, Benelux mm. Jag kommer också ihåg att vi åt på ett stort lyxhotell i Warsawa och min bror och jag vägrade äta maten...
Sen kommer jag ihåg kyckling, kyckling, kyckling och juice i konservburkar och några små runda karameller som man kunde köpa i kiosker som hette RUSH eller något liknande. Jag kommer dessutom ihåg Auswitch.
Om någon skulle sagt åt mig då att jag skulle bli intresserad av polsk mat skulle jag inte trott dem. Men efter bla min elev Katarinas entusiasm och hennes recept på polska svamp och surkålspiroger styrde jag idag kosan mot en av de polska butiker som finns i Malmö. Den ligger på Norra Skolgatan 19 och där köpte jag förutom svamp, som jag tror är Karl Johan en marmelad på fikon och pomerans. Surkålen var slut, eftersom "alla ville ha det till jul" och jag fick lova att inte göra pirogerna med tysk surkål för det var något helt annat, så på fredag skall jag tillbaka för då har det kommit riktig surkål.

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vem håller i nästa cyberkocken och när går den av stapeln??

12:31 fm  
Blogger Karin said...

Jag tror att det är jag som skall göra det och jag vet inte när, brukar vara helgen innan lön, näst sista helgen i månaden. Jag vet inte riktigt. Vem har bättre besked?

2:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker om Polsk mat... har en kompis som visade det for mig, det ar jattegott. Jag har ocksa provat den anda Polsk restaurangen i Stockholm... den ar jattebra, min kompis gillar den ocksa.
Ciao.

5:50 em  
Anonymous Anonym said...

Älskar bara polsk mat =)

10:01 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker om Polsk mat eftersom den inte har konstiga ingredienser som andra recept från andra länder har .den är också ganska lättlagad med få ingredienser som är lätta att få tag på i vanliga affärer och som man alltid har i skafferiet.

2:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home