söndag, december 17, 2006

Klenäter

Vi friterade klenäter i skolan i fredags och eftersom det såg så roligt ut bestämde jag mig för att göra det hemma.
Klenäter är inget jag är van vid hemifrån, första gången jag stötte på det var när jag gick på lanthushållsskolan i Bräkne Hoby för låt oss säga många år sedan.
Jag kommer ihåg att man hade något gammalt recept som jag fick men förlagt, bla ingick 1 msk sprit i det och jag kommer ihåg hur tanterna förvarade denna butelj i kassaskåpet. Tanterna var hushållslärarinnorna, de var säkert 45 år gamla...eller så!
Nu tog jag samma recept som vi använde i skolan. jag hade tänkt använda mitt multifärgade socker från Dean and DeLuca men det ville inte fastna så det fick bli vanligt strösocker

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Goda... de är mycket lika "Chiacchiere", typiska kakor vi äter i februari, under CARNEVALE, i Italien.
Ciao.

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

Ett av världens äldsta bakverk är de som flotyrkokas och de har säkert italienskt ursprung som mycket annat. Hemma hos oss kallades de klarinetter när vi var små för vi lyckades väl inte säga klenäter. I Skåne kallas de för Klenor.
Hos oss ingår rivet citronskal som är suveränt gott!

3:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home