söndag, december 03, 2006

Drömmar om honung och timjan

Jag har lovat mamma att jag skulle baka lite julkakor till henne så jag har gjort 2 sorter idag: Drömmar eller Ökensand till höger från Nya Stora Kokboken från 1963, en riktig nostalgikick att bläddra i för mig. Kakorna till vänster heter Honungs och timjankakor och är från senaste numret av Femina. Jag tyckte det var en liten märklig kombination för en kaka men det smakar riktigt bra. Enligt receptet skall den skurna degen väga ca 11 g! De andra kakrecepten i samma reportage är mindre exakta. Jag har halverat satsen och gräddar dem dessutom i 175 grader istället för 150. Jag använde acaciahonung, skulle ta en lite mer smakrik honung nästa gång.

Drömmar 20 st

100 g smör eller margarin
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Bryn matfettet lätt och låt det svalna.
Rör fett och socker poröst och blanda ner övriga ingredienser.
Arbeta ihop en deg. Dela den i 20 bitar och rulla bollar som plattas till lite.
Grädda i 150 grader ca 25 minuter

Honungs och Timjanskakor ca 60 st
1 msk timjan
200 g smör eller margarin
100 g honung
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Stöt ev timjanen lite grann, rör matfett och honung poröst tillsammans med timjanen.Tillsätt vetemjöl och bakpulver och arbeta ihop till en deg. Rulla till en ca 4 cm tjock längd och låt den vila i kylen så den stelnar ett par timmar. Skär den sedan i 0,5 cm skivor och lägg på plåtar. Grädda i 175 grader tills de har lite färg i kanten, är osäker på tiden

Etiketter:

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmm, de där timjan- och honungskakorna låter jättespännande, måste testa dem!

1:22 em  
Blogger Karin said...

Gör det för de är en höjdare, jag har gått hela dan idag och funderat över vilka andra kryddor man skulle kunna ta och om min citronhonung ger en citrustouche eller Ilvas lavendelhonung...

4:29 em  
Blogger Viktoria said...

Jag är så svag för örtkryddor i kakor så jag tror inte heller jag kan låta bli att baka dem... För ett rätt bra tag sen gjorde jag ju en sockerkaka med citron och rosmarin; det blev mycket gott. Och lavendel är gott i kakor, jaa...

8:01 em  
Blogger Viktoria said...

Jättegoda honungs- och timjanskakor, Karin! Nästa gång tänkte jag prova med lite citronskal också i degen.

9:31 fm  
Anonymous Anonym said...

On-line poker - leatest no deposit required promition for new begginer and shark on many platform.
褒奨金 ポーカ Regards
yna, poker i zakłądy bukmaherskie online. Bonusy bez depozytu, porady i informacje. Ruletka, sloty, black jack, texas holdem, omaha, poker tips
This is very short article about free poker money and how to get it. Hate depositing money to poker rooms ? Well we are giving you free no deposit poker cash, hurry and claim yours chips. You must be new player to one of no deposit promos platform.
Our page include actual poker promotions and bonus no deposit required. I call this site Pokermaniac - No deposit poker bonuses
Starting bankroll is not too big and look like $50 + $100 , instant bonus is $50 and next $100 in rate.
Review poker online sponsor's and poker rooms you could find on my page. So play for free at platform like Mansion,Full Tilt,Party poker or Titan. All You Have To Do to get your starting bankrol is register and verify your personality. Good luck on table.
graj i nie przestawaj grać w pokera internetowego albo online. Tylko rozsądnie i unikalnie albo podręcznie wybieraj platformy będące titan czy full tilt nie ma mocno zdążających
kapitał startowy za darmo
Promocje bez bełkotu dostać bonus bez depozytowy w platformie pieniężnej premia dla graczy nowych

2:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home