söndag, december 10, 2006

Ädelost och apelsintryffelfyllda nötter


Detta är efterrätten till Cyberkocken. Jag var tvungen att testa mitt nyförvärv och en choklad, bröd och marmeladafton som jag besökt nyligen gav inspiration till fyllningen. Om man inte har ett nötjärn tror jag att man kan grädda smeten som kakor i ugnen och lägga fyllningen mellan 2 bottnar och ev doppa bottnarna i choklad innan monteringen

Nötter 24 st

75 g smör
45 g socker
160 g mjöl
0,5 tsk bakpulver
40 ml mjölk

Rör fett och socker poröst, blanda ner övriga ingredienser, forma en deg och rulla ut den till en längd. Dela den i 48 bitar, smörj järnet och lägg bitarna i formarna, pressa och grädda ovanpå spisen, jag gräddade mina på läge 7 av 9.
Låt dem kallna och putsa bitarna, skär bort överflödigt kex vid kanterna.


Apelsinchokladtryffel

200 g romerska bågar, mörka varianten smältes i vattenbad tillsammans med 2 msk smör, låt svalna något och rör ner 1,5 dl florsocker, 2 msk matyoughurt och 1 msk citruslikör. Ställ det kallt så att den blir hanterbar, ungefär hälften av tryffeln gick åt till 16 nötter

När nötterna kallnat lägg lite ädelost i hälften av skalen och spritsa sedan en rejäl klick av apelsinchokladtryffeln, klicken skall vara så stor att övre nöthalvan fylls.

Lägg på de övre halvorna och låt alltsammans stelna i kylen. Doppa eller pensla dem senare med mörk choklad ( jag fyllde 16 nötter och det gick åt 100 g mörk choklad ) och strö några korn flingsalt över.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här måste ju bara testas!

Jag hade aldrig i livet kommit på att kombinera ädelost och choklad.

1:59 em  
Anonymous Anonym said...

Du blev månadens cyberkock! Grattis!

3:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home