lördag, december 09, 2006

Cyberkocken, huvudrätten

Jag har varit sugen på fläskkött ett tag, härom helgen tänkte jag plommonspäcka fläskkarré, nu blev det inte så och eftersom äpple var med på ingredienslistan blev det detta.

Kokt fläskkarré med äppelsås ca 8 portioner

1 kg benfri fläskkarré
2 dl konc. äppeljuice
3 torkade knölar ingefära
1 gul lök
2 tärningar grönsaksbuljong
1 kvist rosmarin

Bind upp köttet och lägg det i en trång gryta, tillsätt övriga ingredienser, koka upp, skumma och låt köttet sjuda tills det är 80 grader, tag upp köttet och låt det vila.
Sila buljongen, tillsätt 2,5 dl matlagningsgrädde och reducera såsen till 1 l. Red den med 4 msk vetemjöl utrört i lite vatten. Låt sjuda ytterligare några minuter.
Skär upp köttet under tiden

Klyftpotatis
Jag tänkte först göra Hasselbackspotatis men storleken på mina potatisar sade klyft.

Tvätta potatis eller skala den om du föredrar det, dela i klyftor, lägg dem i en bunke och tillsätt lite olivolja, blanda och häll sedan ut det på en plåt eller i en form, jag fördrar att använda bakplåtspapper. Sätt in i ugnen, sätt ugnen på 225 grader. Låt dem steka nästan klart, stäng av ugnen och låt dem steka klart på eftervärmen, salta och peppra

Varm grönkålssallad 4 port

Dressing:
1 msk balsamvinäger
1,5 msk olja
0,5 msk senap, Fontanas tomat-basilika-oliv
salt, peppar

Skaka samman.

2 l grönkål i bitar, dra isär dem som en sallad
1 strimlad purjolök
2 dl valnötter
1 dl russin
olja till wokning

Rosta först valnötterna i torr panna, tag upp dem, tillsätt oljan, woka purjo och grönkål tills grönkålen blir lite slak, tillsätt russinen så de blir varma, salta och peppra, ta från värmen och häll lite dressing över, lite drygt 1 msk. Blanda och servera.

Jag laddar upp bilderna i en separat post, har haft lite problem tidigare

Etiketter: , ,