måndag, december 04, 2006

Bloggbröd

Även jag var tvungen att ge mig på bloggbrödet, förenklade det dock lite och brödet är gott, mycket gott och skorpan är fin.
Jag använde mina utmärkta mått från OXO men i receptet är det båda måttenheterna

Bloggbröd
3 cups ( 7 dl ) vetemjöl special
0,25 tsk torrjäst
1,25 tsk salt
1 5/8 cup (4 dl) vatten

Blanda samman mjöl, salt och jäst i en stor degbunke, rör ner vattnet, täck med plastfolie och låt det stå i rumstemperatur i 12- 18 timmar, mitt fick stå lite längre, jag insåg att jag skulle inte få ledigt för att gå hem och baka.
Sen skulle man hälla upp den lösa degen på lätt mjölat bakbord och slå/ vika den 2 - 3 ggr, jag gjorde detta i bunken och hade i lite mjöl till. Sen skulle degen jäsa 15 minuter för att sedan formas till en boll med lätt mjölade fingrar och sen skulle den jäsa mellan mjölade handdukar i 2 timmar. Här lät jag den ligga kvar i bunken och jäsa i 2 timmar.
Man skulle sätta på ugnen ( 225 grader ) och värma upp en skål med lock av något slag och sedan försiktigt välta ner degen i skålen. Här tog jag ringen till min springform och hällde försiktigt ner degen i den. Sen gräddade jag brödet i 40 minuter, enligt receptet skulle man grädda den under lock i 30 minuter och sen utan i 15- 30.

Brödet är som sagt gott, har en trevlig textur och blir på mitt sätt lika enkelt som Annas oknådade bröd som jag bloggat om tidigare. Kommer att bakas fler gånger.

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har du testat att baka brödet i en gryta i ugnen? Lämplig gryta är en gjutjärnsgryta.

Anledningen till att man skall grädda brödet i en gryta är inte för formens skull, utan för att få en helt fantastisk yta (som man inte kan få utan gryta - såvida man inte har en ugn som kontinuerligt sprutar in vattenånga i ugnen). Kan helt klart rekommendera det.

För mer info om brödet, läs mer här, och receptet här.

12:41 fm  
Blogger Karin said...

Jag har övergett receptet och håller mig till Annas oknådade med lite grahamsmjöl som jag långjäser istället. Hennes har lite mer mjöl, tycker det blir bättre.
Gjutjärnsgryta har jag inte testat, men jag blir inte förvånad, gjutjärn är ett fantastiskt matreal!

6:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home