torsdag, oktober 06, 2011

Brewing in Seattle

Det gamla skamtet om vad det ar for likhet mellan amerikanskt ol och att alska i en kanot har inte mycket att hamta i nordvastra hornet...Seattle ar kannt for sina cafeer och mikrobryggerier. Det var har Starbucks startade och aven om den kedjan inte ar min favorit sa skall jag i alla fall ha mig en kaffe pa orginalkafeet. Jag kom igar och har redan hunnit smaka lokal ol
och lokal kaffekultur i form av Hot Pot doghnuts, den jag besokte var inrymnd i den lokala bokhandeln
Jag bor hos en kompis norr om staden och har idag hunnit besoka den lokala mataffaren som faktiskt bara ligger tvars over gatan och kanner att jag maste halla munnen stangd nar jag gar omkring darinne. Affaren ar med amerikanska matt inte exeptionellt stor men dar finns fiskavdelning med levande krabbor och ostron som forvaras under rinnande vatten, en stor asiatisk avdelning, en avdelning med fardigmat eller nastan fardig dar man kan plocka vad man vill ha och betala viktpris, dar finns valdigt mycket losvikt godis, snacks etc men aven udda mjolsorter som rismjol och honung och kryddor. Det som alltid imponerat mig med amerikanska affarer ar det enorma utbudet av nastan-fardig mat, i den manuella kottdisken finns det fardigkryddad fars som man tar hem, det finns olika malningsgrader och fetthalter p[ farserna ocksa. Jag ser verkligen fram emot att kunna fa laga mat har i tva veckor. Det finns en sak de saknar har dock och det ar prickar och ringar over a och o p[ tangentborden....