måndag, juli 18, 2011

Pannacotta LCHF


Jag har alltid gilla Cathrine Schucks böcker liksom hennes bilagor i Expressen för jättelänge sen.
Nya LCHF för tjejer, supermaten på medelhavsvis är inget undantag, däremot skulle den vunnit på lite korrekturläsning och möjligen lite provmatlagning ( jag lyckades inte få till de fyllda paprikorna...)
Pannacotta åt jag i Rom långt innan den blev trendig och överarbetad i Sverige och denna påminner om hur man fick den då, serverad med bär eller sylt. Jag har bytt ut vaniljstången mot lite ekologiskt vaniljpulver som man köper i små, små burkar i affären

Pannacotta 2-3 portioner

1,5 dl vispgrädde
lite vaniljpulver
1 blad gelatin
1 dl turkisk yoghurt

Lägg gelatinbladet i vatten så det går att krama ur vattnet i det, värm grädden och smält gelatinet i den. Låt svalna och rör ner yoghurten. Häll upp i formar och låt stelna i kyl, jag tyckte de var bäst dan efter. Servera med bär eller kanske sylt.