måndag, december 28, 2009

Marockansk kyckling med couscous med inlagda citroner


Nu känns det som man flyttat hem igen och det är kul att laga mat! Lade upp ett litet förråd igår och har tom kommit igång med mina 30 minters hushållsarbete om dan.
Hittade ett i mitt tycke tilltalande recept i en Elle a la carte. Receptet innehöll "en rejäl nypa" saffran och trots det nuvarande priset hällde jag glatt ner 1 pkt.... Jag använde hälften av kryddsmeten och tänker frysa in resten och ta fram till lamm eller lax vilket jag tror den passar utmärkt till. De saltade citronerna var en riktig höjdare, här blandas de med couscous som jag annars har varit ganska trött på. lite persilja behövdes för färgens skull.

Kryddblandning:
2 msk harissa
saften av 1 citron
1 msk spiskummin
1 pkt saffran
2 tsk koriander, i min värld innebär det den torkade kryddan
1 tsk färsk ingefära, fin finhackad
4 vitlöksklyftor på samma vis
1 msk olivolja
1 msk honung

Blanda samman allt detta och låt ett paket frysta ( eller färska för den delen ) kyckligår marinera en stund. Lägg dem sedan i en ugnsfast form, salta och stek i 250 grader tills de är klara, absolut inte för länge! Grilla ska inte stöta på något hinder här!

Couscous 2 portioner
1 dl couscous
1/3 mosad hönsbuljontärning
1 dl+ kokande vatten
3 msk av kycklinglårvätskan
Låt detta stå i en skål under lock 5 minuter eller vad som står på förpackningen. Finhacka under tiden 1/4 inlagd citron och lite bladpersilja och blanda ner. Fluffa med gaffeln.

1 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Saltinlagda marockanska citroner är toppen! Jag brukar göra egna.
Hälsar fröken Dill

8:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home