måndag, december 21, 2009

Viennese Striesel

Detta är en slags vetebröd med kanderad frukt och russin i. Det är Bread Baking Babes val för december och det är första gången på länge som jag haft möjlighet att vara med. Det blir en stor hög längd som penslas eller drizzlas med kristyr och så strör man lite mandel eller valnötter över, flagad mandel hade varit ett snyggare alternativ än min hackade. Orginalreceptet säger kanderade körsbär, jag tog torkade tranbär som jag hade hemma, dessutom hittade jag ett halvt paket suckat i lådan som jag lät följa med.

Viennese Striesel 1 st

0,5 pkt jäst
2 msk smör
3/4 cup mjölk
1/4 cup socker
1 tsk salt
3 cups mjöl, ta inte allt på en gång
1 ägg, uppvispat
1/4 cup russin
1/4 cup körsbär, hackade
2 msk kanderat apelsinskal ( 1 st )
1/8 tsk muskot

1/2 cup florsocker
1 msk mjölk eller vatten till glasyr
mandel eller nötter att strö över

Man gör en vanlig vetedeg med jäst, mjölken skall vara 37 grader. Sen får degen jäsa till dubbel storlek, tar ca 2 timmar beroende lite grand på inomhustemperatur

Sen skall det flätas, dela degen i 7 bitar och låt dem vila 5 minuter. Rulla ut strängar ( säger man så ) de skall ha en plåts längd. Det brukar vara lättare att få dem längre om de får vila lite emellan. Lägg 4 rullar på plåten och fläta en fyrfläta typ att man väver rullarna...börja från mitten. De tre återstående flätas till en trefläta som läggs ovanpå. Tryck till lite och låt det jäsa under duk ca 1,5 timme.

Grädda i 175 grader ca 40 - 45 minuter, jag är lite osäker på tiden då batteriet i min kökstimer lagt av

När brödet kallnat blandar man ihop florsockret med mjölk eller vatten och penslar på det, eller ringlar över det och strör lite nötter eller mandel över.
Går bra att frysa!