fredag, november 13, 2009

Risotto med saltade citroner


För ett tag sen, det är ett ganska bra tag sen för pga att jag är iväg på utbildning i 3 veckors perioder och inte har tillgång till kök och begränsad vilja att äta ute 2 gånger blir det få bloggposter, men denna är en liten god sak....
När jag skrev om Well-preserved gjorde jag marockanska citroner och har haft den lilla burken i kylen ett bra tag nu och blandat lite spad i dressingar. Salt och citron är en underbar combo!
I boken serveras ( nästan) denna risotto med pankofriterad mjukskalig friterad krabba. Jag rörde ner lite kräftstjärtar vilket inte är det ultimata! Idag skall jag äta den med sparris och stekt vitling vilket jag tror är bättre. Stekt kyckling eller snitzel av något slag tror jag passar bra till också

Risotto med saltade citroner 3 portioner eller sådär...

2 dl risottoris tex arborio,
0,5 gul lök hackad
1 hönsbuljongtärning
8 dl vatten, hett
olivolja att fräsa löken i
0,5 inlagd citron, hackad
peppar och ev salt
0,5 dl riven parmesanost

Skölj riset ordentligt
Fräs löken i olivoljan i en kastrull några minuter och tillsätt sedan riset och fräs även det.
Tillsätt lite vatten och rör om i grytan, tillsätt lite till när det absorberats och när ca hälften absorberats smulas buljongtärningen i, fortsätt tillsätta vatten tills konsistensen är trevlig och riset fortfarande har lite konsistens, det är inte säkert att allt vatten behöver användas. Tillsätt de hackade citronerna och sjud någon minut och tillsätt sen parmesanosten. smaka av med peppar och ev salt och kanske lite vätska från citronburken.

1 Comments:

Anonymous Boel said...

Låter jättegott, älskar risotto! jag har aldrig använt saltade citroner, men jag kan tänka mig att det fungerar!

5:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home