lördag, oktober 03, 2009

Artisan bread in 5 minutes a day


Jag vet inte om jag har stora krav på vad som är revolutionerande nyheter men detta platsar inte på något vis in i kriteriet... Om du vet att man kan baka ut en deg i olika former och att man kan göra en deg genom att bara röra ihop ingredienserna och låta dem jäsa längre, så kan jag tala om för dig att du kan förvara en deg upp till 2 veckor i kylen vilket jag tycker är jättepraktiskt för då kan jag använda mig av detta när jag skall besöka mina kompisar i deras sommarstuga...OK nån gång skall jag väl få kompisar som har en sommarstuga...
Det blir hembakat bröd vilket oftast är godare än köpebröd i snabbköpet men så mycket mer är det inte.
Författarna vill att man gräddar brödet på sten i svagare värme, men jag får bättre resultat när jag gör det på "vanligt" sett med högsta värme från början och sen sänker.
Dessutom får associationerna till degens storlek mig att tänka på den gamla ( och dåliga) historien om mannen som gick in i en underklädesaffär och skulle köpa en BH till sin fru. När expediten frågade vilken storlek visste han inte det och expediten fortsätter då: -är de som meloner? apelsiner?? varpå mannen säger- Kan ni tänka er katrinplommon?
Boken och författarna har en egen hemsida som du kan kolla m du känner för det