söndag, september 27, 2009

Well Preserved

Jag har alltid gillat det här med att sylta och safta och när jag fick tips på Eugenia Bone´s bok "Well Preserved" beställde jag ett ex på Adlibris. Boken handlar om att konservera små satser av säsongsråvaror och om att använda dem. Varje konserv har tre recept där de används och det handlar mest om mat. Förutom receptdelen tar hon upp olika sätt att konservera som vattenbad, tryckkokare mfl. Hon konseverar tonfisk i tryckkokaren! Hon blandar gärna alkohol i sina konserver, något som tilltalar mig, däremot tycker jag att recepten är för stora för mig men inspirerad kan man bli.

Aprikossylt på färska aprikoser med amaretto låter väl gott och efter an sväng i mitt kök och med tillsats av min favorit syltsockret kan man göra så här för att få 2 burkar, fast jag fick 5, de minsta innehåller 2 msk!!!
Denna lite lyxigare sylt skulle bli ännu godare med lite flisad mandel i men jag föreslår att man blandar i det när man skall använda den så inte mandeln härsknar.

Aprikos och amaretto sylt/marmelad 2 burkar

250 g torkade aprikoser
3 dl vatten
0,5 citron, pressad
0,5 pkt syltsocker, lågsockervarianten
2 msk amarettolikör

Klipp eller skär aprikoserna i små bitar och lägg dem med vattnet och pressade citronen i kylen så de får suga i sig vattnet ett par timmar.
Tillsätt sockret och koka några minuter, känn på aprikosernas konsistens och tillsätt ev mer vatten.
Blanda ner likören och låt det koka upp. Fyll på rengjorda glasburkar, ända upp och sätt på locket och skruva åt ordentligt.

Någonting som jag tänkt göra länge är marockanska citroner och nu blev det av. I boken använder hon sig av Meyer citroner som skall ha tunnare skal och vara saftigare, jag tog tunnskaliga citroner av okänd sort. Denna inläggning skall stå framme minst 2 veckor så just nu förgyller den mitt köksfönster


Saltade citroner

4 citroner, ev fler
3 msk grovt kvarnsalt

Skrubba citronerna, skär av fästet på 2 av dem och skär dem sedan i kvartar på längden. Tryck ner i en glasburk med salt emellan lagrena. Pressa de andra citronerna och häll i. Saften skall täcka klyftorna. Skaka om varannan dag. citronerna skalljäsa tills de blir mjuka så man kan dra isär dem. Enligt boken tar det 2 veckor för Meyer citroner och 3-4 för andra citroner.
Vi får vänta och se. I boken gör hon en risotto med dem som hon serverar med friterad mjukskalig krabba där jag kan tänka mig scampi istället. Dessutom finns det ett kycklingrecept som verkar gott också

2 Comments:

Anonymous dennisMat said...

Häftigt. Roligt med afrikansk mat!

11:04 em  
Anonymous Kerstin said...

Den boken lät så spännande att jag har beställt en till mig också.

11:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home