lördag, oktober 03, 2009

BBB- Chinese flower stem buns


Bread baking babes bak...förlåt ångar bröd och det faller mig inte in i smaken! Det är kanske sådant som det behövs atmosfär till... Vill du ändå försöka finns orginalreceptet här i min version så gör man så här. Det finns en rolig grej med det hela för hur jag tolkar utbakningen så är det som snurrade kanelbullar!!!och i morgon är det Kanelbullens dag. Det mest lyckade exemplet på lobbying som finns i Sverige...

Deg:
300 g vetemjöl
15 g socker
15 g smör
rejäl nypa salt
1/4 tsk bakpulver
2 ärtor jäst
1,5 dl iskallt vatten.

Fyllning:
50 g vårlök, hackad
1 tsk sambal oelek

Kör samman allt i en matberedare och tillsätt ev mer vatten om du inte får ihop degen. Låt den sen jäsa, jag vågar inte säga hur länge eftersom jag var upptagen med att fålla nya gardiner till vardagsrummet.
Kavla ut till en rektangulär kaka och fördela fyllningen över halva, vik dubbelt skär i 12 avlånga bitar och sno ihop dem som kanelsnurror. Lägg att jäsa i ca 30 minuter.
Ånga dem i 20 minut och försök att äta dem.... lyckas du inte så försök att dippa i Sweet chilisås
Själv tog jag och bakade de sista 6 i ugnen som ändå var på

2 Comments:

Blogger Dennis said...

Både gott och snyggt!

6:44 fm  
Blogger Karin said...

Snyggt ja men gott nej

11:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home