måndag, september 28, 2009

Gotländsk lammgryta goes to Marocko


Jag har delat ett lamm med mina föräldrar och min bror och dessutom fått fisk som min farbror fiskat. Tillsammans med en mängd kyckling är min frys tämligen full just nu.
Lammet hade vi beställt från Helena och Jonas på Lönhults gård som jag besökte på förra årets ekorunda. Jag har aldrig varit med om att packa helt lamm förut men mamma som är van lammköpare var mycket nöjd med fettmängden och styckningen ( och senare även med smaken! )
Jag hade en påse med vad vi packade som "kokkött" dvs det är lite ben och lite bitar med udda utseende som inte passade i de andra kategorierna. Perfekt för att göra en lammgryta. Jag började med ett recept på Gotländsk lammgryta men insåg på vägen att jag gärna ville äta den med couscous, bulghur eller ris så jag gav den en marockansk touch genom att krydda med Ras el Hanout. Det bästa med den här sortens grytor är att grönsakerna blir så goda när de koks i buljongen.

Lammgryta 5 matlådor

Okänd mängd lammkött
smör och olivolja att bryna i
1 fp shalottenlök, 250 gram
0,5 rotselleri i grova bitar
1 msk salt
3 lagerblad
3 msk Ras el Hanout
Vatten så det täcker

4 morötter
4 palsternackor
2 purjolökar
1 burk körsbärstomater
1 näve haricots verts
2 stora buketter blomkål
15 torkade aprikoser

Bryn köttet och tag upp det från pannan. Fräs löken och rotsellerin, lägg tillbaka köttet och tillsätt vatten så det nästan täcker och kryddorna. Låt det sjuda 1 timme under lock.
Tillsätt morötter, palsternackor och purjo i stora bitar och tomaterna. Låt puttra ca 30 minuter och tillsätt sedan resten och låt det puttra ytterligare 10 minuter. Smaka av med mera salt och kryddor om det behövs.
Om man misstänker proteinbrist är det en typisk rätt där kikärtor kan tillföras