söndag, oktober 25, 2009

Jag åt lite (bläck-) fisk till lunch, det var rester som jag värmde

Förra veckan efter pick nick konserten på Viktoria blev jag med en ny kokbok:

Det här är en lite annorlunda kokbok, om man läste Pluras blogg och om man hört hans sommarprogram så är den här boken fylld med berättelser om mat i samma ton. Han pratar om mamma Magdas mat och om taskiga restaurangbesök och bra, om krabbfiske och promenader på Manhattan. Sen är det massor med recept, mycket lamm och bläckfisk och husmanskost.
Jag hade köpt en påse fryst bläckfisk på en av affärerna på Möllan, tanken var att jag skulle göra bläckfiskplättar från Meze Maritime. Nu blev det denna från kokboken istället. Jag har lite svårt att komma ihåg hur mycket det var i påsen men jag tror att det var ett kilo varav 20 % skulle vara vatten.


Stekt babybläckfisk med vitlök och persilja
1 kg bläckfisk, små tinade eller 800 g
olivolja, enligt Plura 2 dl
10 vitlöksklyftor hackade
1 knippe bladpersilja, grovt hackad
salt, svartpeppar, citron

Stek bläskfisken i hälften av oljan, jag fick ta och hälla ut vätskan i pannan en gång och fortsatte sedan steka i lite ny olja.
Ta upp bläckfisken
Stek vitlöken i oljan så den mjuknar, i med bläckfisken och persiljan, salta och peppra, stek några minuter och pressa lite citron över, servera med mera citron

Vill du veta hur man klassifierar bläckfisk eller hur man fiskar krabba eller en massa andra historier så rekommenderar jag att du lånar eller köper boken. Själv har jag planer att testa lammgrytan ( har en lammbog i frysen ) och så blev jag sugen på både kalops och dill kött på lamm....