söndag, september 13, 2009

Meze Maritime


Ibland kommer det kokböcker som är så mycket mer än en samling recept. Detta är en sån bok som gör mig lycklig.
Detta är en reseskildring i båt som berättar om turkisk mat och kultur på ett sånt sätt som fick mig att åka till affären direkt för att vilja laga några av recepten. Jag vill också semestra på en "gulet" i den turkiska arkipelagen!
Camilla Thulin har skrivit reseskildringen och Uluc Telmen har gjort recepten.
Min kvällsmat som blev väldigt sen bestod av Tomatbulghur, friterad blomkål, vitlöksslungad salicorn, en dip på mosad fetaost och turkisk youghurt, kombinerat med svarta oliver och smaklösa tomater

Salicorn har jag ätit för länge sen i nån wokad rätt. Den är kanske häftigast att äta rå då den är salt, kostar 230 kronor kilot, jag köpte ett hekto och det räcker till 2 personer. I min iver glömde jag att läsa hela receptet och missade detaljen att man skulle koka den i 10 minuter, vilket jag är helt övertygad om blev till rättens fördel. Detta passar utmärkt till fisk! Det kanske är därför som det är där man köper den...


Vitlöksslungad salicorn 2 portioner

100 g salicorn
lite olivolja
2 vitlöksklyftor
0,5 citron

Skär vitlöken i skivor och fräs dem i olivolja, tillsätt salicornen och fräs ytterligare så den blir lite mjuk, pressa över saften av citronen och låt allt bli varmt