måndag, september 24, 2007

Veckomeny

Brazilianlinda har startat en veckomeny inspirationsinläggsrunda ( eller vad man skall kalla det.
Jag försöker variera mig när jag planerar maten, eftersom jag är själv är det svårt att beklaga sig om det ändå blir upprepningar. Jag försöker göra sallader och röror så de räcker några dagar men jag kanske inte äter allt till alla måltider, men det finns nästan alltid något att plocka av i kylen.
Jag har en förmåga att stoppa mat i frysen, både färdiglagat och råvaror och jag brukar ha koll på hur mycket färdiglagat jag har genom att ha koll på mängden plastbyttor i skafferiet. Just nu är denna koll i oordning. Jag har troligen slängt en mängd plastbyttor, för det stämmer inte riktigt.
Genom att ha färdiga byggstenar kan jag få ihop matlådor snabbt. Det är annars lätt att man drar till falaffelvagnen lite för ofta...

Denna vecka ser planen ut så här:
Måndag lunch: Broccolisallad och några tomater för att sedan äta broccolisoppa med en klass på eftermiddagen ( med hembakta grova tekakor och medelhavsknäcke)
Måndag kväll: Morotspaj med purjo och fetaost, lite broccolisallad ( Jag gjorde väldigt mycket den här omgången)
Tisdag lunch: Morotspajen med broccolisalladen ( det sista )och några tomater
Tisdag kväll: Kyckling med turkisk krydda, sallad, tomat, tzatziki och klyftpotatis
Onsdag lunch: Kyckling sallad
Onsdag kväll: Omelettaktigt ( inte hemma förrän 19.00 )
Torsdag lunch: Fyllda paprikor, haricots verts, bulghur eller couscous
Torsdag kväll: Italiensk fisk med knaprigt täcke, hämtar grönsakslåda om det inte finns nåt som passar där blir det troligen gröna ärtor till
Fredag lunch: Zucchini, päron och vattenkrassesoppan och bröd
Fredag kväll: Löneöl, så det blir något ute
Lördag lunch: Mackor efter ridningen, skall sen till mina föräldrar för vinskördefest ( Det ligger nära Yngsjö, men vi äter dessa druvor och köper vin )
Lördag kväll: hemma hos mamma och pappa alltså
Söndag lunch: Sticksöndag, lunch ute
Söndag kväll: beror på vad som fanns i Mossagårdslådan i torsdags. Gillade Jamies fläskkotletter med mangold i senaste Mat och vänner ( om jag får mangold kanske.... )

Jag får lön på torsdag och då brukar jag göra en storhandling fast den här månaden är det inte så mycket som behöver fyllas på. Lite småsaker som plåster, valnötter, torkade aprikoser och hushållspapper. Jag skall åka till Tyskland nästa vecka och skall förutom flytande artiklar handla dinkelmjöl, olja och flisad mandel. Dessutom brukar det lätt slinka ner lite andra saker i kundvagnen...

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

Morotspaj låter intressant. Hur gör du den? Jag tycker det låter som en bra vecka :) Kul att du är med!

7:56 em  
Blogger annamaria said...

Blev nyfiken på den turkiska kryddan...är det en färdig blandning eller har du mixat? vad är det för kryddor i den?

annamariasmatblogg.blogspot.com

7:47 em  
Blogger Karin said...

Morotspajen är från inlägget innan veckomenyn och den turkiska kryddblandningen är den köfte krydda jag bloggat om tidigare
http://fonster.blogspot.com/2007/08/frs-p-lngden-och-tvren.html

8:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home