söndag, september 23, 2007

Morotspaj med purjolök och fetaost

Jag läste i senaste numret av Laga Lätt att en kvinna som jobbar på Årstiderna tyckte att just ekologisk sallad var en fantastisk grönsak. Efter att ha gått och småätit salladsblad hela dagen måste jag hålla med om att det är gott, men det finns så många andra grönsaker som är det, dessutom får man större variation på sorterna som tex morötterna. Det finns goda frilandsodlade gurkor, tomater, kålsorter och alla rotfrukterna. Dessutom får man allt nyskördat ( känns det som i alla fall ) och fräschare än i affären. Det håller sig i alla fall längre i kylen.

Idag blev det en paj på vad som fanns hemma och det blev riktigt bra! Morötter behöver något som tuffar till sötman och jag hade fetaost hemma. Nästa gång skall jag testa lite indisk kryddsättning ( jag har precis kommit på var jag har garam masalan )

Morotspaj med purjolök och fetaost

Pajdeg:
1,5 dl grahamsmjöl
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 nypa socker
100 g smör
3 msk iskallt vatten

Fyllning:
5-6 morötter ( se bilden i förra inlägget )
2 purjolökar
olivolja till stekning
1 tsk salt
svartpeppar
1 msk mynta
150 g fetaost

Äggstanning:
3 ägg
2,5 dl mjölk
0,5 tsk salt

0,5 dl solrosfrön

Mixa ihop mjölsorterna, saltet, sockret och fettet. Tillsätt vattnet och låt det bli en deg. Tryck ut den i en pajform och förgrädda pajskalet i 200 grader ca 10 minuter.
Ansa och skölj purjolöken, strimla den, inte för fint
Skala morötterna och riv dem grovt
Fräs morötter och purjolök i olivolja tills det blir mjukt och sjunker ihop. krydda!
Lägg grönsakerna i forman.
Dela fetaosten i små tärnigar och tryck ner dem i grönsaksfräset.
Vispa ihop äggstanningen och slå den över.
Strö över solrosfröna
Grädda ca 30 minuter tills äggstanningen stelnat.

Etiketter: , ,