onsdag, juli 04, 2007

Salt och Brygga

Salt och brygga ligger nere i Västra hamnen och läget borde få dig misstänksam på maten. Restaurangen har haft en ekologisk och lokalproducerad inriktning sen den öppnades och det har aldrig varit tillåtet att röka där. En filosofi som även inbegripir matrealet i lokalen och personalens kläder.
Utsikten är underbar över sundet ( när inte bryggbilen ställer sig för ), man är certifierad som slow food restaurang och har fått en massa utmärkelser ( som du kan läsa om på hemsidan ( jag försökte lägga en länk men det lyckades inte riktigt, adressen är saltobrygga.se )
Jag skulle bli bjuden på lunch av en väninna för jag passat hennes lägenhet i 2 veckor vilket innebar att jag var där 2 gånger, en gång vattnade jag några plantor och andra gången lämnade jag nyckeln till en gammal gymnasiekompis som skulle låna lägenheten och sade åt henne att vattna. Så jag skyndade mig att lägga upp den klänning åt henne som jag lovat för ett bra tag sen så jag kunde njuta av maten med gott samvete.
och njöt gjorde vi...
De har två dagens för 95 kronor varav en är vegetarisk och två affärsluncher för 160 och en efterrätt för jag kommer inte ihåg hur mycket.
Jag åt glacerade revben som serverades med rostade morötter och rödbetor och färskpotatis, en njutning i varje tugga! Min väninna åt dagens vegetariska som var zucchinipiccata med palsternackspuré, det fanns lite pesto och en sparrisstjälk på hennes tallrik också och en rödbrun ristimbal och det hade också smakat bra.
I lunchen ingår inte annan dryck än vanligt vatten och inte kaffe men en salladsbuffé. Glöm alla "vanliga" salladsbufféer här är det blandade sallader med olika sorters bönor och linser, en var med pasta, zucchini, aubergine och oliver, en stor skål med balsamstänkta salladsblad, hommus, smör och flera sorters hembakta små bullar. Det finns ett ställe till i stan som har en liknande buffe och det är SMAK i konsthallen och som av en händelse startades den restaurangen av Björn Stenbeck som äger Salt och brygga...

Etiketter: , ,