onsdag, juli 04, 2007

Banankaka

I min mossagårdslåda dyker det nästan alltid upp bananer, jag gillar inte färska bananer och de har därför blivit liggande och efter tips från Viktoria ( Kardemumma ) om att man skulle kunna göra glass på dem om man frös in dem i bitar så har jag gjort det, så nu när frysen är halvfull av bananer bestämde jag mig för att baka med dem och valde denna kaka från 7 sorters kakor och som är snarlik den brazilianska banankaka jag bakat som muffins innan.
Jag bröade formen med kokos istället för ströbröd vilket jag tycker är gott.

Banankaka

100 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 bananer
0,5 dl kallt kaffe

Smörj och bröa en 1,5 liters form
Blanda samman de torra ingredienserna.
mixa bananer och kaffe
rör fett och socker pösigt och tillsätt äggen, ett i sänder, tillsätt banan- kaffe blandningen och till sist de torra ingredienserna.
Slå i formen och grädda i 175 grader ca 1 timme

Etiketter: , ,