fredag, maj 18, 2007

Kyckling och tabbouli, dubbelt upp

När jag är i Köpenhamn som av nån anledning inträffar sällare nu när jag bor i Malmö brukar jag alltid köpe danska Femina. Det har börjat komma lite danska tidningar i diverse affärer här i Malmö pga integrationen men jag väntar fortfarande på att denna tidning skall börja säljas här!
Häromdagen hittade jag en utriven sida med recept på "Marineret kylling med taboulet og aeble" som jag tyckte var dags att testa.
Så här gör man:

Kycklingen:
4 kycklingfiléer á 130 g
1 tsk spiskummin
1 tsk malda korianderfrön
rivet skal av 1/2 citron
1 tsk curry
1 msk olivolja

Låt filéerna marinera minst 1 timme, eftersom mina filéer var av större sorten skar jag dem i tjocka strimlor och marinerade och stekte dem sådans, saltade och pepprade vid stekningen--mycket goda

Taboulet visade sig sen vara en cous cous sallad
200 g couscous
4 dl kokande vatten
100 g korinter
rivet skal av 0,5 citron
2 msk olivolja
1 liten rödlök, i båtar
2 finhackade vitlöksklyftor
2- 3 tomater, jag tog cocktailvarianten
salt och peppar
1 fintärnad gul paprika
lite finhackad röd chili ( 1 st )
lite finhackad mynta ( ananasmynta från balkongen )

Koka upp vattnet och häll i couscousgrynen. låt dem svälla och blanda sen ner övriga ingredienser och smaka av. Här började jag med att ta bulghur istället för couscous vilket var dumt för bulghur och ordet taboulet ställer vissa krav för mig, denna sallad uppfyllde inte dem, nästa gång skall jag ta couscous. I stället för korinter tog jag torkade tranbär och det var en höjdaringrediens i sammanhanget!!! Testa denna fantastiska produkt!
Till detta skulle det serveras en äppelchutney som såg ut som stekta äppelklyftor:
400 g äpple, i klyftor med skalet kvar
1 lök, skivad
1 vitlöksklyfta, troligen hel
1 msk olivolja
1,5 msk curry
1 dl sherryvinäger
50 - 75 g socker

Lök , vitlök och äpple fräses i oljan, tillsätt curry, fräs lite till, tills de är mjuka, tillsätt vinäger och låt den nästan ånga bort, smaka av med socker och låt det svalna till rumstemperatur.
Jag hoppade över chutneyn och tog och kvartade några av mina syltade gröna tomater sen i höstas och det funkade utmärkt.
Dagen efter tog jag och tillsatte pressad citron och provencalska örtkryddor i Tabouleten och stekte kyckling som jag marinerat i zataar. Naturell turkisk yoghurt till ( hur klarade jag mig utan innan denna yoghurt kom in i mitt liv??)

Dag 2 på min nyinköpta tallrik, visst blir man glad av färgen!

Etiketter: , , , ,