fredag, maj 18, 2007

Pizzadeg är bra till mycket!

Jag fick fina zucchini i grönsakslådan i onsdags, små och fasta. Jag bestämde mig för att göra zucchinipizzor, något som jag ätit många gånger på gatan i Italien, jag tror det kallas pizza rustica när man visar på plåten hur mycket man vill ha och biten värms sedan i ugnen och du får den i handen i ett papper. Pizzadegen hittade jag för många år sen i amerikanska Country Living och den är väldigt bra, räcker till en plåt eller 6 pizzetter eller faugasser ( ursäkta om stavning inte blir rätt här. Låt oss börja med degen, jag gör den i min matberedare, tillsätter allting och blandar sen ihop det med kniven, låter det jäsa och bakar sen ut det.
Du behöver

5 dl mjöl
0,5 pkt jäst
1 tsk salt
1 msk honung
1 msk olivolja
2 dl vatten, 37 grader eller kallt

Till Pizzetterna kavlade jag ut degen till rundlar och penslade dem med vitlöksolja ( pressad vitlök i olivolja ) lade sedan på zucchinibitar som jag skurit med osthyvel och låtit ligga i en handduk och vätska av sig lite. In i ugnen på 225 grader tills de blir klara. riv över lite parmesanost och dra ett par varv med pepparkvarnen! Till faugasserna kavlade jag ut degbitarna, skar "vener" i bladen och flyttade dem sedan till en plåt så de blir lite dragna. pensla med olivolja ( lite ) och strö gärna lite flingsalt på.
Bröden blir väldigt goda då det blir olika bröd i ett beroende på att de är olika tjocka på olika ställen, är trevliga att ha på ett buffébord eller till grillat nu när det börjar dra ihop sig

Jag har även använt degen och friterat den till langos, dessutom kan man göra små libanesiska bröd genom att pensla dem med Zataar blandat med olivolja eller riva halloumi på degen. Mina libanesiska elever brukar göra detta och sist skulle jag avgöra vilken variant som var godast. Jag tyckte man kunde ta både zataar OCH halloumi men det gick inte!! ( zataar var godast! )

Etiketter: ,