lördag, maj 19, 2007

Ambrosiatårta

För många år sen arbetade jag som lärarvikarie i bla svenska. Vi läste om antikens litteratur och dess gudasaga. De grekiska gudarna åt ambrosia och drack nektar. Nektar visste eleverna vad det var men ambrosia??... Jag lyckades aldrig få dem förstå att det var ord för det som var allra godast, det allra bästa. Så stöter du på nån som tror att de grekiska gudarna drack nån slags sockrad juice så är jag skyldig! Ambrosiakaka brukar jag säga men i Sju sorters kakor heter den Ambrosiatårta och jag använde mina hemsyltade apelsinskal som ser ut så här i färdissyltat skick:
Jag gjorde min kaka i en pajform eftersom jag skulle transportera den annars skulle jag rekommendera en mindre form. Till kristyren testade jag en slags ekologiskt florsocker på sockerrör som jag tyckte gav kakan en lite gråare glasyr men med apelsinjuce i glasyren och ingenting att jämföra med..vem bryr sig. Dock var det bara knappt 2 dl i förpackningen, men det räckte bra. Jag använde mig av 2 finhackade apelsinskal och slickade fingrarna noga efteråt....

Ambrosiatårta 12 bitar ( hoppsan det visste inte vi som åt av den!)

125 g smör eller margarin, smält och avsvalnat
2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt matfett, mjöl och bakpulver, grädda i en smord form i 150 grader ca 30 minuter ( min fick grädda lite längre )
Stjälp upp den efter en stund och låt den kallna.
Blanda samman glasyren:
3 dl florsocker
2 msk vatten eller pressad apelsin
bred över och strö över 4 msk syltade apelsinskal ca 2 skalkvartar hemsyltat

Etiketter: ,