lördag, september 23, 2006

Smulpaj och vaniljsås


Detta är vad mina 9:or fått laga de senaste 2 veckorna och trots detta blev jag ändå sugen. Det är en vanlig hederlig smulpaj från Vårkokbok med havregryn, fast jag har minskat ner degen med hälften, jag gillar när det är mycket frukt i pajerna och så har jag haft lite bakpulver i för extra fluff . Alltsammans skall räcka till 4 personer.

Smulpaj med äpple

5 äpplen i klyftor ( i detta fallet mina sista Discovery )
2- 3 msk socker
kanel efter tycke och smak

degen:
0,75 dl havregryn
0,75 dl vetemjöl
1- 1,5 msk socker
0,5 tsk bakpulver
50 g smör

Klyfta äpplena direkt i en smord form, strö över socker och kanel.
Blanda samman de torra ingredienserna till degen i en bunke och fördela smöret i det, strö över äpplena.
15 - 20 minuter i 225 grader

Vaniljsås, enkel

1 ägg
2 msk socker
2 msk smör
2 msk potatismjöl
5 dl mjölk
1 msk vaniljsocker

Blanda alltsammans utom vaniljsockret i en bra tjockbottnad kastrull, låt alltsammans sjuda upp under omrörning av främst bottnen tills det tjocknar, ställ i kallt vattenbad och strö lite socker över för att förhindra skinnbildning. När den kallnat smaksätt med vaniljsocker. Jag använder alltid mer än 1 msk
Låt såsen bli riktigt kall i kylen, ev kan man späda den med mera mjölk om den blir för tjock. Receptet kommer från potatismjölspaketet

Etiketter: