söndag, mars 20, 2011

Aioli som Julia gjorde den


Aioli; vitlöksmajonäs har kommit och gått i mitt hushåll, godast tycker jag den är till fisk, men funkar till kött också och har en gång i Sevilla fått den med kokt potatis ungefär som en potatissallad.
Eftersom jag såg Julie och Julia förra veckan ( jag vet jag är sen av mig...) så plockade jag fram "Det goda franska köket" och följde receptet där, jag gjorde halv sats men behöll 1 äggula, det står något om att man skall ha flera äggulor om man skall servera den just till fisksoppa. Det skall även vara en skiva bröd med och vitlöken skall stötas tillsammans med den. Jag plockade fram morteln som är en bråkdel i storlek jämfört med Julias och måste erkänna att min förmåga att stöta är inte så väl utvecklad, skulle riva vitlöken vid nästa tillfälle


Aioli 2,5 dl

1/2 brödskiva vitt bröd som kantskärs och får dra åt sig 1,5 msk vinäger och som sen skall kramas så att överbliven vinäger kramas ur, min sög upp allt!
Detta brödet stötes med 3 vitlöksklyftor, för enkelhetens skull, riv dem innan.
Tillsätt 1 äggula och knappt ett krm salt.
Sedan tillsätts knappt 2 dl olivolja eller annan olja under stötning så att äggulan hinner ta upp oljan. Byt till en ballongvisp

När all olja är tillsatt. Tillsätt lite vatten och smaka av med citron och ev salt.
Fisksoppan är fådd och innehåller alla godsaker en fisksoppa skall innehålla