tisdag, januari 18, 2011

Risoni med spenat och fetaost


Detta är något som jag ätit mycket av sista tiden, enkelt och gott, kommer ursprungligen från "Cooking for two" som jag bloggat om tidigare och som jag fortfarande gillar att läsa
Enligt receptet skall man använda israelisk cous cous som fanns ett tag under något arabisktklingande namn men som jag inte kan hitta längre i hyllan, jag använder därför risoni, men jag tror att på bilden har jag använt matvete.
Rätten funkar med det mesta i kött och fiskväg och säker vegetariska alternativ.
Kort receptskiss:
Koka 1 portion risoni enligt paketet ( funkar säkkert bra med restpasta också)
Fräs 0,5 gul lök i lite olja, tillsätt 1 riven/pressad vitlöksklyfta och lite rivet citronskal, fräs vidare och så en påse (70 g ) spenat. Låt detta fräsa ner, nu behövs det lite hetta i också, chili, sambal, någon form av stark sås. Tillsätt risonin, glöm inte allt salta och peppra. Lägg upp detta servera med tex kyckling och mosa lite fetaost med en gaffel och strö över

1 Comments:

Anonymous Kristin Cooper said...

Hej,
på torsdag är du varmt välkommen till restaurang Gotland vid Stureplan. Restaurangen är den första att KRAV-certifiera enligt KRAVs nya restaurangregler - ett, två eller tre KRAV-märken visar matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror.
Vi hoppas att de nya reglerna ska underlätta för matgästerna att välja restauranger som satsar på hållbar gastronomi - på produkter som är klimatsmarta, miljövänliga och etiskt producerade. De nya restaurangreglerna gäller även för restauranger inom offentlig sektor. Idag är sammanlagt 227 restauranger i Sverige KRAV-certifierade. KRAVs regler för restauranger har funnits sedan år 2000.

NÄR:
Torsdag 20/1, mellan klockan 11 och 12

VAR:
Restaurang Gotland, Brunnsgatan 6, Stockholm: http://restauranggotland.se/about

UPPLÄGG:
- Besök restaurang Gotland, den första restaurangen som certifierats enligt KRAVs nya restaurang regler och smaka på god mingelmat och dryck (Snittar: KRAV-certifierad lammytterfilè med jordärtskockspurè och spetskål eller KRAV-certifierad lax rullad i snapskryddor serverad med pumpapannacotta och avruga kaviar).
- Möjlighet att intervjua kökschefen på restaurang Gotland och Lars Nellmer, VD för KRAV + fotomöjligheter
Mejla gärna mig om du kan komma, det underlättar planering. Tack!

Bästa hälsningar/

Kristin Cooper
PRESSANSVARIG
kristin.cooper@krav.se

3:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home