torsdag, december 16, 2010

Mjuk Pepparkaka


Jag gillar pepparkaksmuffinsen de har på Espresso House! Dessa är nära...Det är egentligen en kaka som jag bakade ut i muffinsformar. Receptet kommer från Leif Mannerströms julkokbok och jag är ingen julmänniska, men pratar vi kakor så....I numret av Lantliv som finns ute nu finns det kakrecept från denna bok och det mesta låter gott bla fyllda saffransbullar.
Receptet innehåller rårörda lingon och jag rekommenderar att du köper djupfrysta lingon och rårör dem själv ( om du inte plockar själv förstås...)

Lingonpepparkaka 1 st
150 g smör, smält, avsvalnat
3 ägg
3 dl farinsocker
2 dl gräddfil ( turkisk yoghurt)
1 dl rårörda lingon
4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk malen nejlika

Vispa ägg och socker pösigt
blanda ner gräddfil och lingon i fettet
Blanda samman de torra ingredienserna.
Tillsätt fett-gräddfil-lingon i äggvispet och blanda till sist ner mjölblandningen
Häll i smörd och bröad bakform. Grädda i 175 grader långt ner i ugnen ca 50-60 minuter.
Jag gjorde dubbel sats, fick 57 muffins som jag gräddade 20 minuter i 200 grader.

1 Comments:

Anonymous foodelicious.se said...

Älskar med pepparkaksmuffinsen på Espresso House och om ditt recept är ens i närheten så ska det definitivt testas :-). Ett plus att det är från Leif Mannerström som vi gillar skarpt.

4:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home