onsdag, juni 24, 2009

Salsiccia från di Penco

Pasta på di Penco är ett säkert lort, snabbt och gott, önskar bara att man kunde få en liten sallad till pastan.
Jag var där förr förra veckan för jag insåg att jag inte skulle hinna laga mat hemma innan jobbet. Pasta med ostsås och tryffel med parmaskinka. Gott! När jag skulle betala hittade jag lagrad parmesan och salsiccia i delikatessdisken

Salsiccian var lite väl salt men vid andra tillagningen ( låter jag inte som en testlagare i Buffé?) lät jag den puttra men en halv burk muttitomate som då fick smak av korven. Bilden nedan är nog från första tillfället när en äggula fick utgöra såsdelen, dinkelspaghettin kommer jag aldrig mer att köpa men halloumi är aldrig fel!

Jag fick en gång ett recept på salsiccia av en italienska, jag gjorde en sats som blev väldigt bra, vilket var tur för hela den sommaren grillade vi korvar...
receptet var mycket enkelt

1 kg mager skinka, jag tog mager grisfärs
1 glas vitt vin
1 msk krossad fänkål
salt och svartpeppar
fjälster att stoppa i

Det svåraste var att hitta fjälster i juni.
Man rör samman färsen och smakar av den med salt och kryddor, stoppas sedan.

3 Comments:

Anonymous Matilda said...

du smakar väl inte av rå grisfärs?!

7:59 em  
Blogger Karin said...

Jo det gör jag! Vill man inte smaka av den råa färsen kan man steka ett prov och smaka av det. Det gör jag när jag skall göra laxfärsbiffar etc.

9:33 em  
Anonymous Bertil said...

Fjälster kan som du nämner vara svårt att få tag i. Men nu har en Web-shop för korvtillbehör öppnat på www.carnivor.se . Den säljer fjälster av alla slag och levererar per post över hela landet, året runt.

8:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home