söndag, februari 10, 2008

Kalops

Kalops är gott och frågan är om inte morötterna som kokat med är godast...
Första gången jag skulle äta det visade det sig att jag hade inga rödbetor till, jag har inte tänkt på att kolla det känns på något vis som om man alltid har det hemma. Skånsk kalops tror jag det heter när man har morötter i, å andra sidan har jag aldrig stött på kalops som inte är kokt med morötter.

Kalops till kanske 5 personer eller möjligen 6

1 kg högrev eller annat framdelskött av nöt
5 lagerblad
1 tsk kryddpeppar
2 stora morötter, skalade och i bitar
2 gula lökar, skalade och i klyftor
Smör till bryning

Dela köttet i bitar, storlek efter smak. Bryn bitarna i smöret och lägg dem sedan i en gryta.
Stek även morötterna och löken lite och glöm inte att vispa ur pannan.
Tillsätt kryddorna och vatten så det täcker, lite salt och låt det sen sjuda tills köttet är mört..
Plocka upp köttet och morötterna och koka eventuellt ihop såsen, red den lätt och låt sjuda några minuter, smaka av med salt.
Servera med RÖDBETOR!

Etiketter: