söndag, februari 10, 2008

Dillstuvade rotfrukter och gravad lax

Inspirerad av senaste Buffé inhandlade jag Findus djupfrysta rotfrukter, palsternacka, rotselleri och kålrot tillsammans med purjolök. Riktigt bra!Djupfrysta rotsaker blir lite mildare i smaken och det passade bra här. Det "normala" här är ju att ha stuvad potatis men jag tycker detta var bättre. Jag skippade dressingen till laxen och tog den som den var, dessutom gjorde jag egen stuvning istället för att använda färdig bechamelsås. Jag minskade såsmängden andra gången, bilden är från första gången. Även om jag inte gillar såser speciellt så tycker jag stuvade grönsaker är gott, men jag vill göra dem själv...
Just nu serveras det mesta med cocktailtomater och solrosskott här i huset.

Dillstuvade rotfrukter, en rejäl portion

0,5 pkt Findus rotfrukter
1 tsk smör eller kanske lite till
1,5 dl mjölk
1 msk vetemjöl
lite grönsaksbuljong
2 msk djupfryst dill
ev salt och peppar

Fräs rotfrukterna i smöret.
Skaka ihop mjölk och mjöl. Tillsätt det tillsammans med lite grönsaksbuljong. Låt sjuda några minuter och rör sedan ner dillen. Smaka av med salt och peppar.

Etiketter: