lördag, juli 16, 2011

Röd vinbärsgelé

Så då var man färdigcellförgiftad och nu är det strålning för fullt. Strålning är inte lika otrevligt, dock skall den ske varje dag så det är bara att bege sig till sjukhuset...Cellgifter har en massa otrevliga biverkningar och även om jag klarat mig från dem på en hyfsad nivå så är det lite trist när smaken påverkas mitt i jordgubbssäsongen, men jag har tagit igen det med råge och jordgubbsståndet uppe vid Södervärn har fått påhälsning väldigt ofta. Mitt i detta elände blir dessutom min mamma sjuk så jag har lagat en del "mammamat" och så har jag tagit hand on deras vinbärsbuske

Receptet kommer från Annas mat och man skall tänka på att inte använda övermogna bär och går det inte vägen så har man i alla fall vinbärssaft...

Röd vinbärsgelé
Jag hade ca 3 liter bär och fick 3 burkar

2 liter röda vinbär
2 dl vatten

Vinbären rensas och sköljs, behöver dock inte repas och kokas sedan med vattnet i ca 15 minuter, låt den sedan självrinna genom silduk, det är viktigt att den får självrinna om man vill ha ett klart gelé, det tar en halvtimme circus.
Mät saften och häll tillbaka den i den diskade grytan, koka 5-10 minuter och rör sedan försiktigt ner sockret 750 g / liter saft. Koka sedan utan omrörning tills gelét håller geléprov, vilket görs genom att man slår upp lite på en kall tallrik och låter det kallna lite, sen drar man genom klicken och den skall då inte flyta ihop.
Låt det stå 5 minuter och skumma sedan. Jag brukar hälla upp sylt och gele på rengjorda burkar så högt det går och sen sätta på locket. När det kallnar bildas det ett vacum i burken, men det är väldigt fint att hälla det på små gelé glas och smälta parafin över, men det är lite mer omständigt.

Förutom att äta gelét som det är kan man göra cumberlandsås eller pensla det på tårtor som garnerats med bär.